ما در این مقاله با شما درباره قلم نوری چیست، کابرد قلم نوری، انواع قلم نوری و مخترع آن و وظایف قلم نوری و قیمت قلم نوری ارزان برای تدریس صحبت خواهیم کرد. پس در این مقاله همراه ما باشید.

قلم نوری چیست؟

قلم نوری نوعی خودکار الکترونیکی است که برای کاربردهای مختلفی همچون طراحی روی صفحه نمایش، ارائه و کنفرانس ها و … استفاده می گردد. این دستگاه شامل یک سلول عکس و یک سامانه نوری است که در یک لوله قرار دارد. زمانی که آن را بر روی صفحه نمایشگر می گذاریم و دکمه قلم نوری (light pen) را فشار می دهیم، المان حسگر سلول عکس(photocell) آن جا از صفحه را تشخیص می دهد و داده ها را به پردازشگر (CPU) ارسال می کند.

یک قلم نوری به کاربر کمک می کند تا شیء نمایش داده شده روی مانیتور را با دقت موقعیتی بیشتری نسبت به صفحه لمسی معمولی انتخاب کند. یک قلم نوری به تشخیص تغییرات در پیکسل های صفحه نمایش در هنگام اتصال با اسکنر لوله اشعه کاتدی کمک می کند.

بدنه قلم نوری به طور کلی از هشت نقطه نور LED مادون قرمز و یک پروب کروی قابل جابجایی تشکیل شده است.

کاربرد قلم نوری

  1. استفاده از قلم نوری در طراحی گرافیکی
  2. از قلم نوری برای نقاشی روی صفحه نمایش کامپیوتر استفاده می شود.
  3. این کار برای اشاره به هر متن یا تصویری که روی مانیتور قابل مشاهده است انجام می شود.
  4. از قلم نوری می توان به عنوان مکان یاب استفاده کرد.
  5. استفاده از قلم نوری در کنفرانس ها
 
قلم نوری

مزایای قلم نوری

استفاده از قلم های نوری بسیار آسان است. آن ها دقت موقعیت بسیار خوبی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر دارند، بسیار بیشتر از آنچه با ماوس یا صفحه لمسی امکان پذیر است. آنها به صورت ارگونومیک برای سهولت حرکت دست طراحی شده اند و برای تمام کارهای طراحی و اشاره عالی هستند. آنها به فضای میز اضافی نیاز ندارند و به راحتی برای استفاده افراد دارای معلولیت تغییر می کنند. هنگامی که برای خواندن بارکد استفاده می شود، سبک وزن هستند، قادر به تماس مستقیم با بارکدها هستند و هیچ قطعه متحرکی ندارند.

 

معایب قلم نوری

  • قلم های نوری به راحتی آسیب می بینند.
  •  قلم های نوری را فقط می توان بر روی برخی از صفحه نمایش های کامپیوتر استفاده کرد.
  • آن ها با صفحه نمایش LCD کار نمی کنند.
  • معمولا فاقد قابلیت وضوح بالا هستند.
  • در صورت استفاده بیش از حد ممکن است باعث خستگی دست شوند.
  • می توانند دید صفحه کامپیوتری که روی آن استفاده می شود را مختل کنند.
  • هنگامی که به عنوان بارکد خوان استفاده می شود، میزان خطای بالایی دارند.

انواع قلم نوری

1. قلم طراحی
2. قلم نور LED

1. قلم طراحی
“Design Light Pen” نیز نوعی قلم است که به طراحان اجازه می دهد با استفاده از نور طراحی کنند. 

2. قلم نوری LED
 قلم نور LED یکی دیگر از انواع قلم های نوری است. این قلم نوری در صورت فشرده شدن رنگ های روشن تولید می کند.

 

مخترع قلم نوری

اولین قلم نوری در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در حدود سال 1955 به عنوان بخشی از پروژه ای به نام “گردباد” ساخته شد. نمونه اولیه آن در سال 1950 در ایالات متحده تولید شد.

در طول دهه شصت، استفاده از قلم های نوری در پایانه های گرافیکی مانند IBM 2250 رایج بود. برای کامپیوترهای MSX، Sanyo یک کارتریج رابط Light Pen ایجاد کرد.

قلم های نوری در ابتدا در حدود سال 1955 توسعه یافتند و در دهه 1980، مانند میکروکامپیوترهای بی بی سی، استفاده از قلم های نوری در رایانه های خانگی نیز افزایش یافت.

وظایف قلم نوری چیست؟

هنگام کار بر روی کامپیوتر، از یک قلم نوری به عنوان گیرنده استفاده می شود. این باعث ایجاد پیکسل در صفحه می شود. دستگاه الکترونیکی متصل به آن تصاویری را از نور روی صفحه ایجاد می کند. با این خودکار می توانید مانند مداد روی کاغذ کار کنید.
 
قلم نوری به عنوان دستگاه ورودی در رایانه به شکل یک دستگاه حساس به نور در ارتباط با لوله های CRT تعریف می شود. این کمک می کند تا تعامل مستقیم با دستگاه های کامپیوتری ایجاد شود.
 

قیمت قلم نوری ارزان برای تدریس

در زمینه قیمت قلم نوری ارزان، برای تدریس در مدارس و دانشگاه ها، آموزشگاه ها و کارخانه ها، بسیاری از مردم اطلاعات لازم را ندارند. این مقاله به شما کمک می کند که بدانید شما باید چه هزینه ای بپردازید تا از آن بهره مند شوید.

قلم نوری برای تدریس در مدارس و دانشگاه ها، آموزشگاه ها و کارخانه ها از قابلیت هایی است که از آن می توان برای تدریس استفاده کرد. 

 

بهترین برندهای قلم نوری در سروش رایان

برند XP-pen

یکی از بهترین برند های قلم نوری، XP-pen است. این شرکت در سال 2005 در کشور ژاپن تاسیس شده است. پس از ده سال و در سال 2015 این شرکت تصمیم گرفت تا در بازار الکترونیک و تولید قلم‌ های دیجیتال نیز سرمایه‌گذاری کند. اولین قلم‌های نوری xp-pen در سال 2017 میلادی وارد بازار الکترونیک شد و به‌واسطۀ قیمت مناسب و بازاریابی عالی توانست سهم خوبی از بازار الکترونیک را در اختیار بگیرد.

برند wacom

یکی دیگر از بهترین برندهای قلم نوری، برند وکام است که این شرکت از زیر مجوعه های شرکت سامسونگ است.

برند huion

شرکت هویون یک شرکت چینی است که کار خود را از سال 2011 شروع کرده است و یکی از رقبای اصلی شرکت وکام است.

خرید قلم نوری و رنج قیمت آن

قیمت قلم های نوری به طور معمول از ارزانترین قیمت یعنی از 1 میلیون و 100 هزار تومان شروع و تا گران ترین قیمت یعنی تا75 میلیون تومان در سایت سروش رایان عرضه می شود برای اطلاع از جزئیات، قیمت و خرید این محصول روی لینک کلیک کنید.